click!
BLOG AQMAL
Hello, it's my blog!



BlogEntries
» Saturday, April 10, 2010 / -1:08 AM
Pussy Kitty Kat.


Kucing adalah binatang yang baik dan comel. Manusia sudah lama membela kucing sebagai haiwan peliharaan sejak beberapa dekad yang lalu. Namun bagaimana pula dengan kucing jalanan atau stray cat ? Du backyard rumah saya sendiri berlambak-lambak kucing jalanan, and we started to name them!

Ada kucing nama dia nenek, sebab dia banyak kali beranak dan anak dia pun dah kawin dan dah dapat anak, jadi dia dah pangkat nenek la. Ada juga Si Bising, dialah kucing yang paling menyakitkan hati pernah aku jumpa. Kucing jalanan ini tinggal dibelakang rumah orang dan akan bertandang ke pintu apabila tiba waktu makan. Seperti Si Bising, tahu saja dia ni bila waktu makan, pasti dia akan tercegat kat pintu dan meow banyak banyak kali.

Sangat memekak, tak tahu malu betul. Hari-hari datang rumah orang nak mintak makanan. Yang aku pelik, rumah orang lain tak nak pula dia mintak. Kenapa tiap kali breakfast, lunch dan dinner mesti dia ni ada. Pernah juga aku terfikir nak bunuh kucing itu satu hari nanti, tapi sampai sekarang misi itu belum terlaksana lagi. Kucing jenis ini memang tak makan saman, selagi tak dapat makanan dia akan memekak kat pintu, bila tutup pintu pun dia masih ada kat luar, tak malu gila.

Itu yang susahnya kucing jalanan ni, kalau sekali bagi makan, mulalah tiap-tiap hari dia akan datang menuntut makanan. Padahal yang bagi kat dia tu cuma tulang dan sisa nasi saja, itu pun nak. Lepas itu kalau makan memang gelojoh, ada macam bunyi aneh keluar dari mulut dia. Teruk betul kucing-kucing ini.

Lagi satu, kucing rumah yang memang aku bela, dia ni kecik lagi. Masa dia baru lahir, aku perhatikan proses dia membesar. Mula-mula pandai buka mata, lepas itu berjalan kemudian minum susu. Kemudian dah pandai main, lepas itu pandai bunyi 'meow' .Seterusnya dah pandai merayau rumah jiran-jiran, kemudian dah pandai bergesel-gesel - kucing memang teror bab gesel-gesel. Si kecik ni suka main lipas kat porch kereta, aku tak tau mana dia jumpa lipas. Memang tak berfaedah betul, cubalah buat benda yang bermanfaat, tolong sapu sampah kat porch kereta tu ke, mengumpul setem ke, atau online facebook. Kan lagi best.

▲ Back to top





BLOWMYSPEAKERSUP.
  ▐▐