click!

BlogEntries
» Monday, June 14, 2010 / -11:59 PM
Kukunang Trip!

Tersebutlah kisah pada 7 & 8 Jun yang lalu aku dan member aku berlepas ke Kuala Selangor bersempena dengan trip kami yang dikenali sebagai Kukunang Trip! Memang superb, siap sewa kereta lagi, dan seperti biasa aku lah yang menjadi driver. Gerak pukul 8.30 pagi ke Shah Alam na amek kereta dan kereta aku tinggal kan kampus, seterusnya ke Banting nak pungut member-member aku. Pastu ke Kuala Selangor! Dengan penuh gaya aku drive dan menunjukkan skill pemanduan ekstrim aku, haha! Semua terjerit-jerit terutama yang pompuan, aku memang suka buat diorang menjerit =p

Pertama stop kat Bukit Melawati, tengahari dah la panas, monyet-monyet kat sana pun macam gila. Dah penat bergambar kitorang berkelah, lunch kat sana. Pastu gi check-in chalet. Jauh masuk kampung tambah dengan sesat lagi. Sampai sana kitorang ternganga, kat internet bukan main cantik lagi tempat tu, tapi realitinya, haha. Tapi tak la teruk sangat. Kemudian kami merayau lagi, pergi Nature Park, hari dah mendung so suasana pokok yang tinggi sangat menyeramkan, dan kami bertuah sebab dapat menyaksikan monyet kencing dari atas bumbung!

Kami bergegas meninggalkan tempat kejadian sebab monyet-monyet makin gila dan nampak seperti berkomplot untuk mengepung kitorang, kemudian pusing-pusing pekan, dan tetiba terjumpa pasar malam! Macam tak pernah nampak pasar malam, kitorang bergambar kat sana sini pastu aku dapat makan roti goreng berintikan ayam, aku tak tau ape bende namenye tapi ia sangat sedap! Pastu pusing masuk kampung sampai sesat dan tetiba terjumpa macam jeti memancing, kami bergambar lagi.

Malam tu kami naik boatride nak tengok kelip-kelip! Even keli-kelip tak la hebat sangat tapi semua excited dan aku dapat tangkap seekor! hahaha. Si abang tukang kemudi bot pun sporting dan kami bersungguh-sungguh mengiyakan segala penjelasan beliau dengan cakap 'oooooooo'  panjang-panjang dan serentak, haha. Then buat BBQ! Even memula ada krisis nk mulakan bara, haha. Pastu kat lantai dia ada banyak semut api! Member aku terkinja-kinja mengaru kaki dan terlompat-lompat nak elak semut, last-last dah jadi tarian plak sebab semua orang join. Dah masak kami pun melantak kat dalam chalet. Buat yamseng dan kampai, haha.

Esok paginya hujan, semua bermalas-malasan. Dah la diorang bangun lambat, perjalanan hari ni masih jauh lagi ni. Dalam pukul 11 baru check-out dan terus berlepas meninggalkan Kuala Selangor. Perjalanan sangat jauh sebab kami nak menuju ke Broga! Memang dari hujung Selangor ke hujung Selangor lagi satu! Dah la bile sampai sana sesat, carik Broga Hill tak jumpa, merayau sampai ke kem bina semangat kot dan tokong cina atas bukit. Akhirnya jumpa juga laluan yang tersoroknya.

Tapi malang sungguh tak berbau harum, kami ditimpa tragedi di puncak Broga Hill! Jengjenjeng tayar Avanza termasuk dalam tanah lembut dan tersekat. Ia merupakan saat yang sangat genting, Avanza tu bukanlah pacuan empat roda dan sangat tak sesuai untuk melalui jalan seperti itu, dengan bukit yang curam, tiba-tiba kami tersangkut dan tak boleh mendaki lagi, kemudian aku reverse dan tiba-tiba avanza itu meluncur sendiri walaupun brek ditekan! Tanahnya licin dan sangat curam dan tak stabil, aku sudah terbayangkan Avanza itu bakal terbalik dan berguling-guling macam dalam tv!

Seterusnya semua penumpang dikeluarkan dan segalanya terletak di bahu aku untuk mengeluarkan Avanza dari situ sebab tayar Avanza dah tersekat. Tapi ia sangat sukar dan terpaksa minta bantuan tambahan. Member aku mintak tolong uncle cina yang tinggal area situ dan kami menolok Avanza keluar dan akhirnya berjaya! Haha, sumpah time tu sume cuak gila, dah la kereta orang, pastu tersangkut kat tanah tak stabil, bila-bila masa je boleh terbalik!! Pastu tayar macam pelik sebab nampak macam bengkok! Tapi alhamdullilah semuanya selamat.

Kemudian kami mengubat hati yang luka dengan berkunjung ke The Mines, memang tak plan langsung ni. Lepas makan tengok wayang cerita The Killer, Hahaha. Cerita dia memang kelakar, best je kot. Ketawa kuat-kuat lah ape lagi kan. Pastu agak dah pukul 9 malam kami bertolak, hantar member-member aku seekor-seekor dan dalam pukul 12 lebih malam tu jugak aku pulangkan kereta Avanza tu kat Shah Alam. Pastu dekat pukul 1 pagi baru sampai rumah, memang sangaaaaaat penat.